2015. október 21., szerda

A marsi - a filmélményről

Forrás
Nemrég, és szerencsére nem sokkal az olvasás után, megnéztük moziban A marsi filmváltozatát, a Mentőexpedíciót, ami az évszázad melléfogása címválasztás terén, ahogy a könyv rajongóival hallgatólagosan megegyeztünk erről. Szóval legyen csak A marsi. 

Matt Damon alakítja a főszereplőt, Mark Watney-t, aki ugyebár egy szerencsétlenség folytán a Marson ragad, az expedíció többi tagja pedig hazaindul, mert őt halottnak hiszik - homokvihar, a biomonitora nem közöl életjeleket stb. Watney-nak ezután gondoskodnia kell magáról, hogy túlélje a hátralevő Sol-okat a következő Ares Mission érkezéséig... A dolgok persze máshogy alakulnak, sikerül kapcsolatot teremteni a NASA-val is, akik mindent megpróbálnak megtenni, hogy hazahozzák Watney-t, élve. 

Bring him home!

A film előtt sok kételkedőtől hallottam, hogy hát ebből ugyan hogy csinálnak majd filmet, némafilm lesz-e... Megmondom őszintén ezek a megnyilvánulások engem piszokul idegesítettek. Mert egyrészt, egy olyan jó rendező, mint Ridley Scott, igenis lekötne minket akkor is, ha alig lenne szöveg, és láttunk már korábban is olyan filmeket, ahol nem kellett, hogy sok szereplő rohangásszon, mégis odaszegeződtünk a székhez. Jó példa erre a Robert Zemeckis által rendezett Számkivetett (Cast Away), de láttunk már egyetlen szobácskában játszódó filmeket is, szóval az, hogy valamit ingerszegénynek gondolunk és kevés a párbeszéd, még nem jelenti azt, hogy rossz film lenne belőle... A marsinál bennem eleve fel sem merült ez a dolog, mert nem ingerszegény, és hiába hogy a könyvben "log entry"-ket írt, hát ezt könnyedén lehetett adaptálni a vászonra videonaplóval, ahol beszélget kicsit a semmibe. Jól be lehetett mutatni, hogy építkezik, javítgat, kertészkedik, hogy örül az eredményeinek. Nem utolsósorban pedig a kételkedők elfelejteni látszottak azt is, hogy a könyv egy része a NASA-ban, a Földön és a Hermes űrhajón is játszódik, tehát hogy egy unalmas egyszereplős némafilm lenne, az ki volt csukva kezdettől fogva. 

A film szerintem remek lett, kellően látványos (3D-ben néztük), kellően izgalmas, jó adaptációja a könyvnek, nem sok minden maradt ki. 
Amerikai és hálivúdi fíling, Armageddonos érzések voltak bennem persze, de ez elkerülhetetlen volt egy ilyen megmentős filmnél, és szerintem nem vitték túlzásba. Kicsit el is szorult egyszer a torkom, és újra izgultam Watney-ért, az Mars Robinson Crusoe-jáért. :) 
Nagyon örülök, hogy nem változtatták meg Mark hátterét, nem raktak mögé egy otthon könnyek közt várakozó családot és kisgyereket - az egyik trailer-jelenetből erre lehetett hirtelen következtetni, de az szerencsére egy másik legénységi tag otthonról jött videoüzenete volt., hamiskásan összevágva Mark fejével. 

Vankit Kapoor nevét átváltoztatták Vincentre, ami kis változás, de kár érte, egy jó kis nem szokványos név volt. :) Szerettem a mellékszereplők alakítását is, Jeff Daniels, Sean Bean, Donald Glover és Chiwetel Eljofor (ő volt az említett Vincent - micsoda neve van igazából.. :)) is szuper alakítást nyújtottak, nem hiányzott a humor sem, de meredek jelenetekből, a feszültségből sem volt hiány. Minden ki volt adagolva. 



A Zemberem szerint inkább egyszer nézős film, de én valószínűleg még benevezek rá, meg a könyvre is, hisz nagyon szerettem. Azt viszont meg kell hagyni, nekem is inkább az Armageddon a többször nézős - nem mintha tök ugyanaz a téma lenne, mert korántsem. 

A Bálna rendezvénytermében felvett egyik jelenet.
Meglepő volt, hogy mennyi magyar van a stáblistán. Szinte teljes egészében Magyarországon forgatták a filmet, a Zemberem fel is ismert egy-egy helyet, pl. a Hungexpót, ami a californiai Pasadena JPL-helyszíne volt.. A filmben szerepelt Oroszlán Szonja is. 
A marsi sivatag jeleneteit a jordániai Wadi Rumban vették fel (vad iramban :D )


A könyvről írt posztomat >itt<, a filmet az imdb-n >itt< találjátok. 
Ebben a cikkben minden forgatási helyszínt megtaláltok Mo-ról. 

Nézzétek meg! Vagy már láttátok? Nektek hogy tetszett? 

Rich Purnell, azaz, az őt alakító Donald Glover

8 megjegyzés:

  1. Én nem tudtam, hogy Mo-n forgatták, de már film közben néztem, hogy nahát, Pekingben van olyan híd, mint nálunk a Lágymányosi :D (bocs, nem tudom a jelenlegi nevét), meg hogy ott megy a HÉV, de hát gondoltam nyilván nem.. Aztán mégis :D
    Én nem voltam elégedett a filmmel. Ha nem olvastam volna a könyvet, lehet, hogy jobban tetszett volna, de szerintem a lényeget nem adta át, ill. azt, ami nekem megmaradt a könyvből. Mark kivételes természete pl. A vicces beszólásai. Ok, volt 1-2 vicces rész, de csak amennyi épp muszáj, inkább drámaira vették a dolgot, és igazából már a trailert nézve ettől féltem.
    A legviccesebb szerintem az volt - ezen már olvasás közben is röhögtem, mert néztem a szereposztást - hogy Elrond volt a fedőneve a projektnek, és eközben a háttérben ott ül Sean Bean :D :D ezen nagyon szakadtam :D
    Nem tudom, nekem csalódás volt a film, jobbra számítottam. Semmi érzelmet nem váltott ki belőlem, és sajna még csak vicces se volt, legalábbis a könyvtől nagyon elmaradt ilyen szempontból, meg olyan kis langyos volt nekem az egész. Az Armageddont alig bírtam végignézni, neki adnék egy arany málnát. :)

    Viszont a filmnek hála felértékelődött bennem (még jobban) a könyv, hogy tényleg mennyire király, szerintem az idei top 3-ban benne lesz nekem :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én sem vettem volna észre, ha a Zemberem nem szól, és ha utána nem sasoljuk a végén a stáblistát, ahol nagyon gyanús volt a magyar fölény. :)
      Ó, sajnálom. Én önmagában is jónak találtam, de mindig valahogy kiegészíti nekem az élményt, amit a könyv nyújt, szóval lehet, hogy ilyenkor az egész jelenségért rajongok, nem csak a filmért. :))) A humor kevesebb volt sokkal, valóban a dráma felé tolták el a hangsúlyt. A könyv ebben utolérhetetlen.
      Az Elrondoson én is nevettem. :D Biztos ők is a forgatáson. :D
      Nem szereted az Armageddont? Ajj. :D akkor ebben ellenpólusok vagyunk ;)

      Törlés
  2. Most már el kell olvasnom a könyvet mihamarabb, olyan jó kedvcsinálókat írtok hozzá :)
    Viszont eszembe jutott, hogy bizony nekem is voltak olyan filmélményeim a közelmúltban, ahol kevés duma volt, és sose gondoltam volna, de nagyon élveztem és tetszettek. Aki nem tudja miről beszélek, az nézze meg Terrence Malick filmjeit (Az új világ; Az élet fája)
    :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Olvasd, olvasd! :) Szerintem színtiszta szórakozás. :)
      Egyetértek, nem kell sok szó, néha olyat kanyarintanak a kép világgal, a mondanivalóval, hogy ihajj. Persze a marsinál volt bőven duma is, nem kellett volna attól tartani senkinek, hogy nem lesz. ;)

      Törlés
  3. hát nekem nem jött be a film. Mondjuk a könyvtől sem voltam elájulva:) de a filmből sikerült olyan hepiizét csinálni, hogy az összes nehézség egy gyors vágással pikk-pakkra oldódott meg, azért ennél szofisztikáltabbak voltak a könyvben leírt problémákhoz vezető gyötrődés. Na jó azért ott sem vitte túlzásba . a könyv iróniája nem jött át, volt néhány humorpötty, de messze nem annyi, amit át lehetett volna vinni.

    szóval nekem nem jött be. a 3D sem adta azt amit egy ilyen űr-mars jelenetes film adhatott volna, baromi sok volt a makettfíling.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Óó, sajnálom. Akkor nem leszel a Watney-fanclub tagja ;)
      A könyvben kicsit nehezebb volt a dolga Marknak igen, de valahogy be kellett sűríteniük mindent... Én is csak kapkodtam néha a fejem. A másik homokvihar ki is maradt, ami miatt kerülnie kellett egy nagyot.

      Törlés