2016. december 25., vasárnap

Legendás állatok és megfigyelésük - a film

Hamar eljutottam a moziba a Legendás állatok és megfigyelésük filmre, mert rettentően vártam és kíváncsi voltam rá, mit kapunk majd benne, csak a posztírásig nem jutottam még el eddig. De mindenképp szeretném elregélni milyen nagyon tetszett ez az újabb adalék a HP univerzumhoz. :)

Először is, sajnos most is, mint a Harry Potter és az elátkozott gyermek esetében, némi puffogással és helyrerakással kell kezdenem, dühítő ugyanis, hogy ismét megint mennyire nem tájékozódnak egyesek, és pocskondiázzák ezt a történetet, mint bőrlehúzást, és hőzöngenek, hogy egy alig 80 oldalas könyvecskéből mégis hogy csinálnak három, sőt, a legújabb hírek szerint már ötrészes mozifilm sorozatot. Szóval csak szólok én is, hogy ez NEM a Legendás állatok és megfigyelésük című könyvből készült... Az a könyvecske egy kis kiegészítő zsebkötet volt a HP könyvekhez, amely tulajdonképpen Harryék egyik tankönyve volt, és ennek megfelelően egy lény-tár. Szócikkekben, lexikonszerűen szerepel benne egy rakás legendás állat, amiknek egy részéről tanultak is a nebulók a Roxfortban. Egy másik részük pedig csak most kerül elő Göthe Salmander táskájából... Göthe Salmander az a varázsló, aki a képzeletbeli tankönyv szerzője, és így az állatkák szakértője is. Hagrid light, ha úgy tetszik. ;) Nos, Rowling az ő életéről kanyarított most történetet, csak a filmvászonra. Ő írta a forgatókönyvet, és ez számomra már garancia a sikerre, és pont ezért olyan nagy a bizodalmam a többi részben is. Nem tudom elképzelni, hogy ellaposodna, szerintem simán kitölt majd Rowling határtalan fantáziavilága öt filmnyi időt is. Úgy képzelem, hogy ahogy elkezdték írni-csinálni-forgatni a filmet, neki csak áradtak és áradtak az ötletei, és így tágult nagyobbra a projekt már most a tervezettnél.


Nem arról van tehát szó, hogy egy alig-könyvből pénzszerzési céllal rétestészta módon elnyújtott álsztorizás veszi kezdetét. Ez a szál ugyan része a HP-univerzumnak, és lesznek csatlakozási pontok, mégis nagyon más. Más kontinensen játszódik, más időszakban, jóval a Harry Potter kötetek története előtt... 
Az 1920-as évek Amerikája a közeg, ide érkezik meg a mi Göthénk a kis bőröndjével, ami Mary Poppins táskájához hasonlóan feneketlen, és a csodák egész tárházát rejti, köztük persze rengeteg legendás állatot: némelyik ártalmatlan, némelyik kicsit veszélyesebb. Bezárva persze nem annyira, de mi van, ha kiszabadulnak? 


Természetesen az egyik konfliktusforrás és bonyodalom pont ebből ered. Salmander állatkái közül kiszabadul néhány, és nem kis gondot okoznak a magnixok közt. A magnixok az amerikai muglik, és meg kell hogy mondjam, nekem ez nagyon bejött. Miért is lenne mindenhol ugyanaz a terminológia? Egy másik kontinensen máshogy alakult a nyelv, és az elnevezések. :) Ugyanígy különbözik a Mágiaügyi Minisztérium is, itt MACUSA van (Magical Congress of the United States of America). Ezek a kis apróságok rögtön hamisítatlanul amerikaivá tették az egészet, és jó volt a kontraszt az angol "idegennel", Salmanderrel. Englishman in New York. :) 

Bár Göthe és talán Tina a főszereplők, úgy éreztem a showt abszolút elcsenték előlük a mellékszereplők. Queenie,  Tina testvére, remekül hozza a butus szőkét, mégis bájos, és nem süllyed egy bizonyos szint alá, érdekes, izgalmas, és fontos alak marad. Jacob Kowalksi, a magnix, aki belekeveredik Salmanderék kalandjába, és khm. Salmander bőröndjébe is, abszolút sztár! Imádtam! Mugliként mindenki szeretne egy ilyen kalandot szerintem, és jó volt nézni ennek a bumfordi, és kissé szerencsétlen Jacobnak az ábrázatát, ahogy kitárult előtte egy mágikus világ, és ahogy megismerhetett ennyi csodát és titkot... Queenie-vel való romantikus száluk is rendkívül kedves, és megkapó. 
Queenie és Jacob.
Graves, az Új Salemesek és Credence is remek alakítást nyújtottak, és tetszett a MACUSA elnökasszonya is mint mellékszereplő. 
Tinát nagyon-nagyon szürkének éreztem, még a nevére se igazán emlékeztem magamtól (Porpetina Goldstein), mégis valahogy illik Göthéhez. Úgy gondolom az ő kapcsolatukat is szépen lehet majd tovább írni. 


Eddie Redmayne számomra szimpatikus színész, így nem kellett soká barátkoznom azzal, hogy ő lesz Salmander megformálója. Egy kicsit azonban csalódtam, abból a szempontból, hogy úgy éreztem Redmayne mintha kicsit "beragadt" volna a hawkingi szerepbe, és itt is néha az a szerep köszönt vissza az introvertált és fura, kicsit talán még autisztikus (aspergeres?) vonásokkal is rendelkező Salmander képében. Többre számítottam tőle színészi játékban, néha csak azt láttam, hogy ott áll, kicsit beállt nyakkal, és idióta félvigyort vesz fel. :D Az állatok iránti szeretete és elköteleződése persze nagyon tetszett, és bírtam ezt az egész állatkergetést New York utcáin. 
A lények tárháza még csak most kezd feltárulni, de máris annyi minden aranyos, érdekes, veszélyes példányt ismerhettünk meg... Az orrontó furkász egy tünemény, hát még, ahogy Göthe üldözi a fél városon át, és kirázza belőle a zsákmányolt aranyakat, drágaköveket, mindenfélét, ami csillogó... :) 


Az okkami is rendkívül érdekes, azzal a tulajdonságával, hogy a rendelkezésre álló térnek megfelelően tudja változtatni méretét. A bólintérrel már találkozhattunk Hagrid óráin is korábban, ragaszkodása Göthéhez nagyon aranyos. :) De különleges volt a szemiflázs is, és az orrszarvú-szerű erumpent is, akinek Göthe még párzási táncot is lejtett. :')



De a legjobb, hogy a film nem merül ki ebben, hogy jaj kinyílt a bőrönd, fogjuk be az állatokat. Dehogy! Politikai forrongás borzolja a kedélyeket a magnixoknál és bizonytalan félelem uralkodik a MACUSA berkein belül... Grindelwald készülődik... New York utcáit pedig egy titokzatos erő dúlja szét... Lehetne akár Göthe valamelyik lénye is, de mi van, ha valami sokkal gonoszabbról van szó? A mindenhol röplapokat osztogató Új Salem szekta már csak hab a tortán. 

A MACUSA elnöke, Seraphina Piquery.
Grindelwaldot nem más alakítja, mint Johnny Depp, és bár keveset szerepel még ebben a filmben, én úgy gondolom működni fog, nincsenek vele kapcsolatban ellenérzéseim. Talán tényleg fiatalabbnak kéne látszania ekkor még, de ezen túl nem zavart a híres megformáló. 


Élveztem az egész filmet a főcímtől a stáblistáig. Hangulatos volt, úgy hogy hajazott a Harry Potter filmekre, úgy csiklandozta gyengéden a HP-kedvelő receptorainkat egy-egy zenefoszlánnyal, a pálcavillanásokkal, a lehetséges kötődések megvillantásával, hogy közben mégis rendkívül egyedi volt, és teljesen más, mint amiket eddig kaptunk. 
Nagyon nagy élmény volt egy Harry Potterhez kötődő valamire beülni a moziba úgy, hogy most először volt olyan, hogy teljes meglepetés volt, hogy milyen történetet is fogunk kapni. A HP-knál tudtuk előre mi következik, legfeljebb a megvalósítást, és azt találgattuk, mi marad majd ki, mit változtatnak. Itt most egy tiszta, üres lap volt minden, amit Rowling természetesen mesterien telerajzolt. :) 
A karakterplakátok.

Várom a folytatásokat, a háború készülődését, Grindelwaldot, Queenie-t, a lényeket, és Göthe Salmandert. :) Ó, és remélem lesz Jacob... valahogy. :) 

Értékelés: 10/10 Nem kérdés. Ahogy kijöttem a moziból néztem volna rögvest újra. :) 

Kedvenc jelenet: az a varázslatos réteskészítés, óóóó te jó ég! :) 

21 megjegyzés:

  1. Nem kéne már meglepődnünk az emberi butaságon, tájékozatlanságon, de engem is újra meg újra képes megdöbbenteni.
    Jacobot én is nagyon bírtam, és remélem, hogy lesz még a további részekben (borzasztó, hogy két évet várnunk kell. :()
    Eddie-vel kapcsolatban is egyetértünk, elég egyforma volt az alakítása, kicsit lapos... De voltak aranyos dolgai is azért. :)
    A réteskészítés nekem is tetszett, jaj, de jó lett volna egy ilyen varázslat tegnap, hogy egész nap a konyhában ácsorogtam. :D
    És most hogy érzel Ezra Miller iránt? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, engem is. Főleg, hogy csomóan A hobbittal jöttek, hogy na, ezt is úgy szétcincálják, mint azt, pedig köze nincs egyiknek a másikhoz. Meg ahhoz se, amit erről a kicsiny könyvről gondolnak (a legtöbben azt se tudják, milyen jótékony célra ment belőle minden bevétel).
      Nagyon szeretném én is viszontlátni Jacobot.
      Oh, ne is mondd. Nem csak rétest készíteni, de teríteni és minden konyhai teendőt is így, pálcasuhintásra szeretnék csinálni. :)
      Ezráról nem akartam írni SPOILER miatt :D szóval SPOILER!!! hát, nem Kevint láttam benne, annyit azért változott, de valahogy ugye most is nagyon a rossz erők markában volt, ahogy az kiderült a végére. ... Felemás így. Jól alakított egyébként. SPOILER vége.

      Törlés
    2. Hát igen, Credence története is elég sötét, nagyon sajnáltam őt, és drukkolok neki, hogy ne jusson Tom Denem sorsára a szeretethiány és a rossz bánásmód miatt.
      Jaj, de hosszú lesz még az a két év! Remélem, hamar kidobják a DVD-t (jó sok extrával... :D), és legalább ezt a részt párszor újranézhetem. :)

      Törlés
    3. SPOILER! Hmm, érdekes, én azt hittem neki kampec lett a végén, de most felpiszkáltál, és utánaolvastam Harry Potter wikián, és valami kis foszlányka elmenekült az obskurusából... ? Nem tudom mi lesz vele vajon, eddig nem is számoltam vele a továbbiakban. SPOILER vége!

      Törlés
    4. Aha, most már elolvashatod a spoilereimet, és abban kapsz erre választ. ;) :D
      Igen, valóban maradt egy kis foszlányka... :) Ez nem tudom, spoilernek számít-e, merthogy látható volt a filmben, csak szerintem nem mindenki figyelt erre. :) Én sem, csak utólag esett le. :D

      Törlés
    5. Tényleg, jó hogy mondod, vissza is mentem most a posztodhoz, és megnéztem! :) Látod, én se figyeltem eléggé úgy látszik. :D Olyan sok izgalom volt a vége felé, hogy nem csoda, hogy kimaradt. Ezért is újra kell nézni még. :)

      Törlés
  2. Igen, nekem is többen jöttek a Hobbittal, meg azzal, hogy Rowlingnak láthatóan nem elég a pénze. Ha ő keres ezzel, más is megpróbálhatja.
    Most már öt részesként emlegetik, és nem mindnek Göethe lesz a főszereplője. Én inkább úgy látom, Grindelwald lesz inkább a központban. Azzal, ahogy elköszönt Tinától én úgy éreztem, ez így egy történet, és nem biztos, hogy szerepelni fognak ők még. Szerintem inkább a Dumbledore-Grindelwald párbaj felé megy majd a történet. De nekem is nagyon tetszett.
    Jó volt, hogy amikor épp komorrá vált volna, jött Jacob, vagy valamilyen lény, és oldották a feszültséget. Johnny Deppel annyi bajom van, hogy nem hasonlít a korábbi Grindelwaldokra, sem a fiatalra, sem az idősebbre. Remélem, lesz olyan félelmetes, mint ebben az álarca.
    Ami nagyon tetszett, hogy Rowling ennyi témát tud szimbolizálni, és mégsem száraz, vagy szájbarágós, és bájos is maradt amellett, hogy volt min gondolkozni utána... Szóval Rowling még mindig elvarázsol :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt én is olvastam, hogy Göthének kevesebb szerepe lesz, és Grindelwaldnak több, amit részben sajnálok, mert bár Redmayne továbbra sem a kedvencem, de az állatos része a történetnek meg lenyűgözött. A furkász és a bólintér, remélem, szerepelni fognak még. (SPOILER! és még itt a Lestrange nevű lány a fotón... az is érdekes szálnak ígérkezik. SPOILER vége)
      Tináról, ha valaki jól figyelt, és megjegyzett minden apróságot, lehet tudni, milyen szerepe lesz Göthe életében. :) És ez már jóval a filmek előtt nyilvános volt... De persze, ki jegyez meg mindent? Totál véletlen, hogy épp erre az adatra emlékszem, miközben ezer másik elcsöpögtetett infóra meg nem, de a lényeg, hogy Tina elvileg szerepelni fog még. :)

      Törlés
    2. Ezek szerint én nem figyeltem... A könyv címét ő adta, de többet nem hallottam / láttam :(

      Törlés
    3. Szerintem azért a következőben még lesz bőven Göthe. :) Amúgy ebben a cikkben vannak infómorzsák: http://mno.hu/grund/rowling-elspoilerezte-a-legendas-allatok-folytatasat-1376159
      És tényleg lehet tudni már Tina és Göthe kapcsolatáról is. Ó és a Lestrange lány engem is birizgál a fotón! :)

      Bubu, ezek a Rowlingnak nem elég a pénze, meg jaj megint egy bőrlehúzás pont azért idegesítenek nagyon, mert akárki tudhatja, hogy Rowling milyen bőkezűen adakozik, mennyi felé... :( Szomorú, amikor támadják. A további filmek, írások, az egész franchise örömet okoz a rajongóknak, és közben még jó célra is megy, mi kell még? :)

      Törlés
    4. Bubu, ne aggaszd magad, hogy nem emlékszel rá, igazából még én sem tudom, hogy miért épp ez maradt meg a fejemben, mikor R. annyi infómorzsát elhullajt. :)

      Törlés
    5. Á, Pupi, akkor itt volt, magában a tankönyvben. :D Na, erre már nem emlékeztem, csak, hogy olvastam valahol. :)

      Törlés
    6. Pupilla: Valami haver azzal jött, hogy bosszantó, hogy ennyit keres Rowling, miközben mennyi tudományos kutatás fullad ki pénzhiány miatt. Én meg nem értem, miért kevésbé nemes dolog a szórakoztatás. Rowling az emberek szívéhez szól, és élményt ad. Nem lehet mindenki tudós, és ha valakinek nem tetszik, hogy írásból ennyi pénze lett, lehet utána csinálni (ha ez úgy sem olyan nagy ügy...). Arról nem is beszélve, hogy nem nagyon látom a milliárdos örökösöket, mágnásokat ennyit adakozni. És nálam a top öt filmben benne van bőven idén a Legendás állatok, és nem elvakult rajongásból, hanem mert tényleg jó lett. A zenéjét már meg is vettem, és jó kedvem van tőle :)
      Nagyon szeretem a Szirmai féle Hollywood hírügynökséget, de a sokadik csalódás volt az ő kritikája is, amiben kb indoklás nélkül lehúzta, és ő is pénzhajhászásnak mutatta be.
      A következő részben fog szerepelni a Lastrange lány, már színésznőt is találtak rá (Zoe Kravitz). Amúgy a fotón is ő szerepelt. Ezt pont tegnap olvastam.
      Bea: Közben a Wikipédián megtaláltam Göethe-t, és a felesége nevét. (Csak először nem esett le, hogy minek a rövidítése a Tina, főleg, hogy Salmander vezetéknévvel szerepelt)
      De várom a folytatást lelkesen. Igazából ami nem tetszik, hogy szerződtették Michael Gambont. (Add, hogy ne ő legyen Dumbi megint! Ha neki szerelmet vall Johnny Depp, kitérek a hitemből :( ) Meg olvastam, Richard Harris fiát szeretnék fiatal Dumbledore-nak, remélem, ez a készítőknek is eszébe jut.

      Törlés
    7. Bubu, teljesen egyetértek! A Szirmai videót is láttam, nem találtam nagyon szórakoztatónak, tényleg nem értem, miért húzta le így, pedig általában jó és vicces meglátásai vannak.
      Tina nagyon rejtőzködő. :) Nem véletlenül mondtam én, hogy a legtöbben a nevét se jegyeztük meg rendesen. :)
      A Lestrange lányt várom. :) Huhh, hát Gambont nem, én őt egyébként is nagyon nem kedvelem, hogy szépen mondjam. :( És hát tényleg elég szürreális ő meg Depp. :D :D
      Richard Harris fiának örülnék. :)

      Törlés
    8. Ezen a Szirmai-videón én is kiakadtam, idén már többedszer volt, hogy nagyon nem értettem, miért írta, amit írt. Gyanítom, szimplán nem olvasott utána. És hogy unalmas lett volna? :O
      Gambon azért nagyon öreg, hogy fiatal Dumbledore legyen belőle. :O És ez már biztos, hogy szerződtették?
      Szegény Tina tényleg elég szürke lett, hogy ilyen szinten nem emlékeznek rá. :( Majd meglátjuk, javul-e később a helyzet. :)

      Törlés
    9. Volt pár dolog, amiben egyetértettem vele, mint pl. hogy a mellékszereplők tényleg jobban és érdekesebbek lettek az állítólagos főszereplőknél, és hogy Tinára nem emlékszünk normálisan ( :D ), de az, hogy Rowling írását rossznak mondja, és hogy unalmasnak tartja a filmet, meg a szerkezetét is, hááát. Persze ez is csak egy vélemény, csak nagy a visszhangja a neten.
      Gambon szerintem is túl öreg, annyire nem tudnák megfiatalítani. Mindenesetre nem akarom őt látni. :S
      Szerintem még semmi sem biztos. :)

      Törlés
    10. Nagy a nézettsége, és talán befolyásol olyanokat, akik még nem látták, és emiatt meg sem nézik, vagy eleve előítélettel ülnek be. Persze, ez más filmekre is igaz lehet, meg engem aztán nem lenne földi hatalom, ami eltérítene ettől a világtól. :D
      Csak ismételni tudom, hogy két év, mire megtudjuk... :( :/ Elég lesz kivárni.

      Törlés
    11. Az a problémám, hogy újabban a videóinak (szerintem) a minősége gyengül. Többször nem néz utána, a kommentek közt sok a hibajavítás. Sok esetben a filmválasztásaival sem értek egyet, egyre inkább csak tömegfilmekről csinál videót. Ennél nagyon bosszantott, hogy amíg legalja filmekről is mond pozitívumot, meg értéket keres bennük, ezt egyszerűen lehúzta, sokszor indok nélkül, és elsiklott a film mondanivalói mellett. Pl. Credence-t kihagyta, pedig a bántalmazott gyerek, az elnyomott érzelmek fontos része a filmnek. Ahogy az állatvédelem, társadalmi ellentétek is, ami a mindennapjaink része... Rowling leszólása még majdhogynem a legkevesebb, de elég bosszantó. Régebben rendesen érvelt, és mindig megfogalmazott egy témát, amivel az adott film foglalkozott. Nem kötelező néznem, és azt hiszem, még pár ilyen, és nem is fogom.

      Törlés
    12. Bea, ezt a mondatodat be kéne keretezni: "nem lenne földi hatalom, ami eltérítene ettől a világtól" :))))

      Bubu, valószínűleg kissé felszínessé vált az idő során. Vagy valamiért tényleg ennyire nem tudta értékelni ezt a filmet, nem szerette. Nem nézem rendszeresen, így messzemenő következtetést persze nem tudok levonni. Jópofa megmondóembernek tűnt, de néha pont az ilyen jópofa megmondóemberek esnek a ló túloldalára.

      Törlés
  3. Nagyon jól sikerült ez a poszt (is)! Most nagy kedvem lenne újra megnézni, de ahogy olvastam felidéztem a jelenteket és utólag visszagondolva tényleg jó film volt. Amikor kijöttem a moziból, akkor még bizonytalan voltam, túlságosan újszerű volt, de hát ez érthető - más helyszín, más kor :)
    (hé én is Hollóhátas vagyok :D)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! Ó, igazán örülök, ha mégis lenne kedved újranézni. :) Nekem nem volt felemás érzés elsőre sem, nagyon könnyen bele tudtam helyezkedni ebbe a más környezetbe is, és sodort a történet, plusz volt épp elég meglepetés is benne.

      Törlés