2014. január 2., csütörtök

Déli álmok


Beth Hoffman: Déli álmok


Az igazat megvallva azt hiszem magamtól kétszer nem néztem volna rá erre a regényre egy könyvesboltban. Szerencsém, hogy vannak megbízható könyves ismerősök, akik megmondják a tutit. :) A borító, cím, és az egész összhatás amolyan gyenge romantikus regény benyomást kelt, a sziruposabb fajtából. A fülszöveg viszont kivételesen nem rossz, felcsillant a szemem. Nem bántam meg, hogy elolvastam, sőt. Egy kivételes, nagyon kedves történet.

A főszereplő CeeCee, vagyis Cecelia Rose, egy tizenkét éves kislány, akinek már gyerekként nagy teher nyomja a vállát. Édesanyján egyre inkább eluralkodik a vásárlási láz, az elmebetegség és napról napra nehezebb vele. Nyilvánosan jelenik meg ócska, foszlott estélyi ruháiban, régi szépségkirálynő-szalagját viselve, diadémmal a fején, és szégyent hoz CeeCee fejére. Az apa messze jár, a munkája miatt sokat utazik, ez persze csak egy része a dolgoknak, a másik rész természetesen az, hogy nem akar otthon lenni a hibbant feleséggel... 

Amikor CeeCee anyja egy tragikus (?) balesetben meghal, CeeCee tulajdonképpen árván marad, hiszen apja eddig sem törődött vele, ezután sem fog. A segítség egy rég nem látott, jólelkű, távoli rokon, Dudi néni személyében érkezik. A hölgy magához veszi Ceceliát és Savannahba, Georgiába költöznek, ahol a kislány megismerkedik egy teljesen más világgal, mint amiben eddig élt. Szép lassan levetkőzi gátlásait, félelmeit, és talán anyja halálát és betegségét is sikerül feldolgoznia. 

"Annyit tudtam csak, hogy különös, illatos világba vetődtem, melyet, ahogy eddig tapasztaltam, kizárólag nők vezérelnek."

Savannah
Tipikus elárvult kislány új helyre kerül és minden szépen jóra fordul történet, de a jobbik fajtából. :) nem tudok rá mást mondani, egyszerűen bájos, kedves, szívhez szóló, anélkül, hogy giccses lenne vagy szirupos. CeeCee talpraesett, nagyon okos kislány, nem lehet nem szeretni, az a déli nőbagázs akiket a könyv felsorakoztat pedig akár a páva színpompás tollai... Sokfélék, változatosak, érdekesek, néha hibbantak, és néha kitolnak egymással, ahogy az már lenni szokott. :) Csak úgy sugárzik az életerő, életvidámság a sorokból, és a fel-felbukkanó életbölcsességek sem didaktikusak, csupán ki vannak mondva, és úgy igazak, ahogy vannak. Nem mellesleg pedig nem mindig maradunk "jók", megférnek a csínytevések, a titkok is a sorok közt, ettől marad valószerű. 
Kedvenc mellékszereplő: Oletta Jones. Ez a nő igazán szeretnivaló. :) 

"A kanyarban egymás után tűntek fel az autók, kivágódtak az ajtók, és különféle alakú és méretű nők ugrottak ki belőlük. Mind a pázsitra igyekeztek, mint valami virágos ruhákba öltözött bölénycsorda." 

Nagyon szerettem, hogy CeeCee mennyire szeret olvasni, és milyen sok könyve van, majd' megszakadt érte a szívem, amikor az apa nem engedte elvinni az összes könyvét magával... :( 

Valami ilyesmik vártam volna annak idején az Anne of Green Gablestől vagy a Pollyannától, amikben pont azért csalódtam, mert kissé idegesítőek voltak a főszereplő kislányok, és sok volt a cukormáz. A Déli álmok megtalálta az arany középutat, hogy kicsit Váratlan utazásos legyen, de közben meg nagyon A méhek tikos élete. :)

Egy kicsit zavart, hogy körülbelül a könyv közepe tájáig nem nagyon történtek utalások, hogy most tulajdonképpen ki fekete és ki fehér a sztoriban... Néhol váltogattam a fejemben egy-egy szereplő bőrszínét, és némelyiküknél még a végére sem voltam biztos, hogy akkor hányadán is állunk - de talán épp ezt akarta a szerző. A rasszizmus kérdésköre jelen van a felszín alatt, de nem áll a középpontban és nem nyomasztóaan súlyos. 

Értékelés: 10/9,5 Magnóliaillat, frissen sült fahéjas csigák, konyhában, kötény mellett szorgoskodás, apró tetőszoba, és sok-sok déli nőszemély egy nők vezérelte mikrokörnyezetben. :) Kellemes csalódás volt az év utolsónak olvasott könyve, köszönöm Pöfinek az ajánlást és a kölcsönzést. :) 

Az angol eredeti cím a Saving CeeCee Honeycutt szerintem varázslatosan szép, és nekem ez a báliruhás borítóterv is tetszik, van jelentősége a történetben.
Kedvenc nevek: Cecelia Rose Honeycutt, Camille Sugarbaker Honeycutt

Fordítási kukacoskodás: a chocolatechip cookie nem csokolásécsipszes sütemény, hanem csokidarabos keksz. A pezsgősdugó pop hangja magyarul pukkanás, ahogy a cheeseburger meg sajtburger. . Ellenben a Long Island Iced Tea egy koktél neve, azt meg pont nem kellett volna lefordítani Long Island jeges teára. :D

15 megjegyzés:

  1. Hm, először még el kéne olvasnom A méhek titkos életét meg A Segítséget, aztán jöhet ez is. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A méheket veled vettem a Red Busos túránkon :) Nekem is ideje lenne elolvasnom. A segítség pedig eddig nem érdekelt, de bármi hasonszőrűt színesen elolvasok ezek után. :)

      Törlés
  2. A váratlan utazást nagyon szerettem, A segítség is nagyon jó.
    Ez a könyv is repül a várólistámra. :)

    VálaszTörlés
  3. Ez tényleg nekem való.:)) Kicsit tartottam tőle, mert többen lehúzták, de aki imádja a déli miliőt, annak ez más... jaj, Pilla, menjünk el oda egyszer.:))
    Mutatok neked blogot, azért érdekesen, m egy Délen élő lány írja, és tagja a Southern Bloggersnek vagy minek, be is van linkelve hozzá: http://www.thegirlandherbooks.com/
    A Segítség nagyon jó, de az jóval komolyabb könyv, a feketék jogi helyzete, a nők viselkedése a központi téma. És állandóan kólát isznak.:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is :)
      Ó, igen, tudom, hogy a segítség keményebb dió, de a miliővel nem lehet nálam sem mellélőn úgy látom. :) Ez nem komoly, inkább könnyed, de nagyon déli :)
      Köszi a linket, megsasolom :))

      Törlés
    2. Azért A segítség nem az érfelvágós kategória, úgy értettem, hogy a Déli álmokhoz képest komolyabb.

      Törlés
    3. persze, én is úgy gondoltam :)

      Törlés
  4. Tegnap láttam a boltban az újdonságok közt, de nem néztem meg közelebbről. Ezek után legközelebb bele kell, hogy lapozzak legalább :). Megy is a listámra :).

    VálaszTörlés
  5. Már egyszer előjegyeztettem ezt a könyvet, aztán lecsúsztam róla, most már talán nem fogok, nagyon várom, hogy olvashassam, mert engem is beszippantott a dél bájos világa, főleg a kaják :D de ahogy elnézem, az ebben a könyvben is lesz.:)
    A Kalitkába zárt álmokra lennék még kíváncsi, bár abban gondolom nincs meg az imádnivaló kisvárosi hangulat, de mégiscsak Louisiana...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Katacita, Andiamo, remélem ezek után nem fogtok csalódni benne, merthogy ennyire beharangoztam... kicsit gyöngyözik a homlokom, hátha mégis utálkozva dobjátok félre :/ :)

      Óóó, Katacita, most újat mondtál, a Kalitkába zártról nem is tudtam hogy Louisiana :) (nem olvastam fülszöveget). :))
      Vannak kaják ebben is igen, sürgölődnek a sütő körül, és a frissen sült fahéjas csigák többször is elbódítottak az oldalakon :)

      Törlés
    2. akkor biztosan nem fogom félredobni :D

      Törlés
  6. A Segítséget szerettem, a Méhek már be van szerezve, a Nagyonkéket egyszer már majdnem elkezdtem, és most ezt is akarom!!! Látod mit teszel velem? Amúgy a borítója valami borzalom, a leggiccsesebb giccses giccs, amit valaha láttam. A ruhácskás viszont tetszik... Nálam is várólistás lett. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tényleg, a Nagyonkékkel mi a helyzet, nem fejezted be? Vagy csak félreraktad most?
      Látom, látom, bocsi :)

      Törlés
    2. Félreraktam, mert Könyvtolvajt olvastam, de majd az Akvárium után lehet, hogy az jön. Amennyit olvastam belőle az tetszett.

      Törlés